Pages

Thursday, April 19, 2012

Kategori ape ye????

Aku insan biasa...sering melakukan kesilapan,tidak sempurna,tidak bisa mmuaskan hati semua pihak. Aku berjubah, aku betudung labuh tapi tidak bermakna iman mahupun akhlak ku cukup sempurna..tiada pebezaan diri ku dengan yang lain kerana aku tetap manusia biasa....kenapa sering masyarakat mengkategorikan setiap org mengikut pemakaiannya? mahupun darjatnya? pangkat? kekayaan? dan perangai? sedangkan di sisi Allah kita semua tiada beza,,,hanya HAMBA...dan akan kekal sbg HAMBA meskipun kita menjadi orang terkaya di dunia....menjadi org ter'popular' di pentas dunia..hakikatnya, sama ada dia BAIK ataupun JAHAT,, sama ada dia org yg SOLEH mahupun si penjayah....kita tetap prlu mnghormati dia, mengaggap darjatnya lebih tinggi dr kita...kerana apbila si jahat mndpt hidayah drpd Allah dan mlkukn taubat nasuha dia mungkin lebih baik dr kita....ingatlah!! Allah itu maha berkuasa, Dia mampu melakukan segalanya..KUN FAYAKUN... dan mereka yang baik boleh jadi sebaliknya,,nauzubillah......
'kategori muslimah @ alim'
suatu hari, pernah aku berborak dgn seorg teman lama....pasal 'couple'....dia bgitu sibuk menceritakan hal kekasihnya padaku....sedangkan aku hanya mndiamkan diri dan terus mndengar ceritanya.... namun tiba2, die berkata "sorrylah aku byk ckp, aku bukn org alim mcm ko...ko mesti x prnh jtuh cinta kan..xprnh ade prsaan kat ssiape...yela, muslimah solehah la katekan..jln pown tunduk je....lggr tiang pown xpe" (ayt ni mcm 1 gurauan la)...aku pown gelak....SEE,,,,masyrkat mmg suke mngkategorikan ssorang....
'kategori jahat'
then,esoknya...aku borak lak ngn sowang kenalan ni....die kata kat aku,," biasalah kalu da jahat tuh...mmg jahat la....ntah2,mncuri kowt die tuh...da la suke ckp bohong...isy,kalu dia nak pinjm ape2 kat aku xadenye ak bg pinjam..yg ko baik hati sgt nak tolong dia tu apasal? kan dah kne tipu..." but, 2 hari slepas itu, org yg dikategorikan 'jahat' itu mmulgkan kmbali brg tu kat aku....SEE,,,msyrkat mmg suke mngkategorikan ssorang..
'kategori pandai'
seminggu lepas keluar result spm,,ak mnelefon kwn aku dan btnye kn resultnye.."eh, ko dpt result bpe? mesti gempak en..yela dak pandai,sekolah pown hebat....mesti terbaik lah result ko kan.." then dye jwb dgn sore yg slow.. "tak der la,byase aje...aku dpt 3a je...ko dpt bpe?"..aku terdiam,,,UPSR 5A,PMR 8A, dan SPM 3A... (bukn nk mmperlekehkan ye...) .......aku msti dah kcilkan aty kwn aku tuh kan.......SEE,,,manusia mmg suke mngkategorikan ssorg..(trmsuk aku)

erm, nilah die antr contoh kategori yg masyarakat salu wat...tak semestinya kalu aku seorg 'muslimah' aku tak boleh jatuh cinta,,,menyukai ssorang,,,aku pernh jtuh cinta,,,suka ssorg...tp aku thn...sbb ianya jihad... aku tak prnh berithu ssiape...aku hnye mngadu pada DIA..... tak semestinya kalu dia buat satu kjahatan dia adalah jahat selamenye...kita tak tahu hubungn dia ngn ALLAH....kita tak tahu problem dia....mungkin dia telah mnyesal...then,kalu die da btaubat kan berdosa kalu kite ngutok dia.... dan tak semestinya ble pandai akan pandai selamanya.....sbb prkr mcm ni die tgk usaha....then,,tawakkal+doa....dan kita prlu redha dgn pe yg DIA bg pd kita...krn ssungguhnya DIA tlh mrncg ssuatu yg lbih baik buat kita....dan mgkin itu yg trbaik yg tlh Allah rncg buat kita...sbb itulah kita jgn SUKE sgt nk mgkategorikan org,,,sbb manusia ni bukan lah perfect,iman sntiase naik turun.....dan manusia ni berubah-ubah......sama ada mnjdi lbih baik (impian stiap org) atau sebaliknya.....dan semuanye terpulg pada DIA...juga pada usaha kita untuk menggapai redha drNYA....

p/s~ jika ade slh dan silap mhupun terkasar bhasa harap dimaafi,,,hamba hanya insan biase,,,......

Saturday, April 14, 2012

1st time jd graduasi

Assalamualikum....erm,,,sebelum uh nk congrates kat sume membe2 ak kat sambest yg tlh berjya mnghadapi dan melepasi keadaan "genting" (konon la...) di ting.5.....hoho...dan buat yg dpt nek pentas td,,(nk kte ak la en..even,,,,) alhamdulillah,,i2lah berkat usaha+doa+tawakkal anda sume....then, buat sahabat yg tak dpt..jgn sdeyh,mgkin bukn rzeki anda dan mgkin Allah tlh rncg ssuatu yg lbey baik buat antum sume,,,herm...ckp pasal HAC (hari anugerah cemerlang) td...senanya bukn lah best or mantop mcm hari konvokesyen la kan..cume mantopp thp sekola gitu la kan...tp, nk ucap bebyk terima kasih buat para guru dan sume pljr sam Bestari yg tlh btungkus lumus mnjayakan progrm HAC nieh... dan tok membe2 ak kan....senanya sdeyh uh time mek gambo rmai2 uh...cam nk brpisah lme pulk...ni mmg kenangn indah buat ak...sbb 2 taon kat sambes akhernye merasa gak aku nek pntas Sekolah Kluster Kecemerlangan tuh kan....haha~ bangga sekejap....herm, nk share last memory...maybe,,,at sambest,,,

gaya konvokesyen ala-ala SAMBES~~

smile,,n keep smile...haha~

para graduasi sambestari,,,2011
then.biarlah ape yg kite sume rasai hari ini tak berakhir begitu saja,,,
 Make memories of this success as a starting point in our journey 
to be more successful in the future not only become a useful person
but to be a great Muslim who can raise the name of Islam on the world stage.

Wednesday, April 11, 2012

Ingat 2 perkara, Lupa 2 perkara

Ana ada bace satu artikel dlm solusi yg mmbincangkan soal kemanisan iman...point pnting yg ana nk highlight kan di sini adalh INGAT 2 PERKARA, dan LUPA 2 PERKARA....ape 2 perkara yg kite kne atau wajib ingat dan ape pulak 2 perkara yg perlu kite lupakan??? 2 perkara yg perlu kita ingat adlah, 1) kebaikan org pada kita,,,hahhh!! prkr ni senanye susah nk buat...lg2 kalu org yg prnah wat baik kat kita adlh org yg kita x suke....(btol x??) plus lagi2 org tuh wat baik kat kita sekali je,,,selebihnya asyk wat jahat je kat kita.... (penah x alami prkar ni??) so,kita sometimes xley halang perasaan benci yg meluap luap dan membara kat org tuh...tp, kat situ pernn kita tuk ingt perkara baik yg pernah dia lakukan tuk kita....sekalipun kebaikan yg die buat tuh hanyalah.............xkesah la pe2 pown....tp, kite kne ingt kbaikan yg dia lakukan tuh adalah satu nikmat drpd ALlah untuk kita...dan nikmat Allah itu perlu kita syukuri,,, perlu sllu diingati dan disebut-sebut sbgai tande kesyukuran dgn lidah dan hati.. Firman Allah s.w.t yg bermksud : Dan terhadap nikmat Tuhanmu,maka hendaklah kamu menyebut-nyebutnya (sbg tande syukur)." (surah Ad-Dhuha:93) 2) kesalahan kita pada orang...ermmm...orang yg baik akan sentiasa rasa bersalah jika die ada buat salah pada org lain..tp jika die sebaliknya,maka sebaliknya jugalah....then, kita antr org yg trmasuk dlm gol. baik @ jahat?? pikirlah sendiri then tnye hati...dgn ingt kslhan yg kita buat pd org lain akan mndorong kita mmnta maaf..tetapi, kdg2 kita berase malu untuk mmnita maaf pada dia,,kita rase 'susah' nak ckp..sorry...pastu,sometimes tak terkluar dan x terucap...camner nak buat ni...?? okay..1st thng kita kne COOL..hidop mest macho=)..2nd,kita kne flashback mcm wat filem la gak sgl salah yg kita tlh buat..3rd, pk jika kita brd di posisi dia...mesti dan WAJIB sakeyt aty kan...but ni sampingn lah...coz yg pling pnting dan utama adlh Ikhlaskn diri krn Allah....buat krn Allah...dan ingtlah dosa yg mmbuatkan kita menangis adalh lbey baik drpd dosa yg mnimbulkan rse takbur... 2 perkara yg wajib kita lupa,, 1) kebaikan kita pada orang,,,,cey pk...pk jap..kalu kite wat baik kite msti salu ungkit..tol x?? (ana pun cam tu gak) sbb peh?? mostly sume mmg mcm tuh..lumrah ke?? TIDAK..tp, kebiasaan.....kebiasan yg x patut...kebiasaan yg ptut dibuang jauh2 dr idup kita sbg seorg muslim..sbb kebiasaan ini akn mmbuatkan diri kite mnjd ujub, sum'ah, riyak atau bangga diri....amal yg dilakukan seolah olah tiada...perbuatan ini akan mncalarkan keikhlasan kita sdgkan kebaikan yg dilakukan atas hidayah Allah jua...ingatlah bila nk buat baik kite kne rsekan kita tak prnh buat baik dan teruslah bbuat baik...hehe..(betol ke?) 2) Kejahatan org terhadap kita,,,inilah yg pling ana susah nak lupe...tros trg,ble org buat jht kt ana,ana mmg xcited nak bluz balik....heheheh,,jgn ikut ye...xbaik...(org yg knl ana,mesti angkt tgn n say,,SETUJU!!) cubalah untuk tidak begitu..bersikaplah seolah olah tidak ada sesiapa yg bersalh dgn kita...kita hanya hamba di dunia ini...bukn boss... jd, bile ade hamba lain yg sakit kan aty kita..anggaplah kita layak disakiti krn KITA HANYA HAMBA ALLAH...dan lupekanlah sgl-galanya kerana itu hanya mehnah drpd Allah untuk "memujuk" manusia kmbali pada-NYA.... ~Diz things make me think a lot, as long as I live I often do a lot of offense that is not proper to done by a muslimah..and here I want to apologize to those who had hurt may be by me(TMG ofcourse) that have a lot of weakness. p/s= nasihat ini buat diri juga yg sgt byk klemahan.... *jika de ksilapan harap tegur ye!!

Monday, April 9, 2012

nikmat vs ujian Allah...

selalunya...org akan kate, "saya sayang ibu dan ayah saya, saya akn balas jasa mereka" tp,,,pk jap 10 saat,, kasih sayng parents kite buat kite lahir dr keizinn Allah... ssugghnya sgl2nya dtg dr Allah....cume dr perantaraan siape tu la yg bbeza,,, kasih syg dr ibu bapa,,dr adik beradik,dr kawn2.... but all of that sebenrnya dtg dr Allah..... dr kasih syg Allah... kasih syg Allah buat hamba2nya... tidak kira agama...aptah lg bangsa,kaum,pangkat....dll tp,mnusia mostly nya (trmasuk ak gak,kdg2...) sllu pertikai 1 2 ujian yg Allah beri sdgkan pd wktu itu kite sume dikelilingi,, seribu nikmat dan rahmat.....then,,pk ag...dr mne dtgnya nikmat dan rahmat tu?? bukn dr Allah jugak ke?? then, untuk apa kita mngeluh?? bru 1 ujian Allah bg, da ptus asa.... sdgkan byk lg nikmat lain yg tlh Allah kurniakan untk kita buat mse tuh... yg sllu kita tak perasan sbb dah dihantui atau dimomok-momokkan dgn 1 poblem tuh... btol x??? (ngaku je la...) sbb 1 mslh kita lupe bsyukur dgn nikmat Allah, such as...alhamdulillah, 1) ak masih hidup,mampu bernafas lagi... 2) ak msih ade Iman 3) ak msih bergelar org Islam.. 4) ak msih dpt melihat,mndgr,brckp,merasa,berjln....dll 5) ak stiil ade Kawan...abg...adik...kakak....dll 6) dan mcm2 lagi smpai kalu nk list kan esok pown lom tntu siap... then,,,awt yg hang pa dok khuatir sgtt bile ade poblem? take easy la der~ life is too short bro,, so, why do we want to burden ourselves with problem,,.... yg pasti ada jaln penyelesaiannnya...?? cey pk,,,,pk la pnjg2.....tp jgn sik pk je,,,tp keje tak jln.. hahah~ cbe jdik mcm semut yg sntiase berada di jln yg lurus... kalu kita halang sekalipon die tak kan ptus asa tok kmbli lek kt srgnye.. kmbli pd queen semut uh...kmbli blek pd jln yg lurus itu... atau pun brusaha mncrik jln yg bru,,ttpi...matlamat or tujuan yg sme..QUEEN~~ so...ibrah nye kat sini,,sllu la bersyukur dgn nikmat dan ujian dr Allah,, krn dlm 1 ujian yg dberikn pd kita trselit seribu nikmat dan rahmat... dan sabarlah mnghadapi ujian mhupun nikmat...krn pastinya SABAR ITU INDAH~~

Sunday, April 8, 2012

alamak terlepas Qiam...!!


Seringkali.......acapkali...sebelum aku melelapkan mata,jam telah aku 'set'kan agar berbunyi pada pukul 3 pagi...setiap kali juga apabila jam berdering,lantas aku matikan dan trlintas dihati "kejap je,,kejap lg bgon.."....namun,bila mata celik,jam ditilik, dah 6.40 pagi....adoyai,terlepas Qiam...pe nk wat? sok lah...dan begitu lah untuk stiap kali nya...bgaimana nk buat?? perangai tak berubah-ubah....nak lwn nafsu dah lah susah,bukan main payah...kata ustaz mse sekolah dlu...niat nk buat baik,dah dpt 1 pahala dah...tp,,xkan dok niat je tp keje x jln...setiap kali 'pikir,pikir dan pikir..'tp pikir je lah...xbuat pe pown...mcm tuh jugk lah...setiap kali 'nak qiam sok...nak qiam...' tp,ckp je lah..niat je... tp,x qiam pown...mmglah, bley ckp 'da ok peh en..skurg kurg nya ak niat jgk nk buat. cume xtrbuat je..' tp,kalu dah kerap sgt.. pe cerr?? so,skung nieh,,,cume nk nasehat,kalu rasa tak berat,jom la buat,then bialah kerap,walupun 2 rakaat......pesanan tok di sana di sini,,,khasnya tok diri sndiri..sama2 la berusaha mencari, redha dari Ilahi..pe tunggu lagi.....hidup cuma sekali,,,,ingatlah pesan ini..tanamkanlah ia dihati..(mcm pantun pulak)..

Friday, December 31, 2010

Kuatkah Daku Andai Tiang Itu Masih Rapuh?


wardatul jannah | Editor: salma ahsanan

Everytime you feel like you cannot go on
You feel so lost that your so alone
All you is see is night
And darkness all around
You feel so helpless
You can't see which way to go
Don't despair and never loose hope
Cause Allah is always by your side
Insha Allah...

Telefon bimbitku berulang-ulang kali mendendangkan lagu InshaAllah nyanyian penyanyi arab terkenal, Maher zain. Oleh kerana lagunya sangat menenangkan serta menyentuh kalbu,aku menjadikannya sebagai nada dering untuk jam locengku di telefon bimbit.Tanganku pantas meraba ke bawah bantal mencari telefon bimbitku. ”Hah,dapat pun!” Dengan bersusah payah aku membuka mata dan...

Astaghfirullahalazim! 6.07 pagi?

Aku kesiangan lagi pagi ini dan yang paling menyedihkan solat subuhku ‘gajah’ lagi.Mungkin bukan gajah tetapi ‘dinosaur’ layaknya kerana kini subuh di Mesir masuk waktu seawal sekitar 4.15 pagi.Masuk pagi ini sudah tiga kali berturut-turut aku terlewat bangun untuk mengerjakan solat subuh.

Lantas aku beristighfar lagi sambil melompat dari atas katil. Langkahku dipercepat.Tiang agamaku tidak mungkin kubiarkan terus rapuh. Biar sudah terlambat, solat harus dikerjakan dan keampunan harus kupinta daripada Yang Maha Pengampun.

Matahari semakin terik. Peluh cepat sahaja bertelur di dahiku. Mujur kelas selama enam jam berturut-turut sudah pun tamat, alhamdulilah. Namun ada sesuatu yang kukesali. Walaupun si pensyarah hebat dalam menerangkan ilmu-ilmu medik kepada kami, nampaknya aku gagal memahaminya dengan baik.

Aku tidak dapat fokus sedang teman-teman yang lain tersenyum lebar sambil memuji-muji kehebatan si pensyarah tadi menghurai tajuk pelajaran pada hari ini. Muhasabahku mengingatkan aku kepada solat subuh yang terlewat pagi tadi. Mungkin inilah akibatnya apabila solat subuh yang merupakan permulaan hari pun tidak dikerjakan pada waktunya. Bibirku melafazkan istighfar lagi.

Setibanya aku di asrama MARA, aku terus mengajak ahli baitku mengerjakan solat asar berjemaah. Kali ini solatku lebih khusyuk seolah-olah ingin berlama-lama ‘menghadap’ Dia demi memohon keampunan dari setiap penjuru khilaf yang telah ku perbuat. Usai solat, wirid yang aku imami sengaja aku panjangkan dek kerana perasaan rasa bersalahku padaNya masih berbaki.

Satu jam lagi Madrasah al-Razi akan bermula. Hendak mengulangkaji pada waktu petang-petang sebegini selalunya apa-apa yang dibaca susah sedikit mahu difahami, tambahan pula memang aku sudah terbiasa belajar selepas solat maghrib. Untuk mengisi masa lapang ,ku buka komputer ribaku untuk menyemak emel. Tiba-tiba ‘offline message’ dari Kak Mardhiah,mahasiswi usuluddin Universiti Al-Azhar muncul di skrin.

Dalam hadis Nabi SAW disebutkan:

Orang yang meninggalkan solat lebih besar dosanya dibandingkan dengan orang yang membakar 70 buah Al-Quran, membunuh 70 nabi dan bersetubuh dengan ibunya di dalam Kaabah. Dalam hadis yang lain disebutkan bahawa orang yang meninggalkan solat sehingga terlewat waktu, kemudian ia mengqadanya, maka ia akan disiksa dalam neraka selama satu huqub. Satu huqub adalah lapan puluh tahun. Satu tahun terdiri dari 360 hari, sedangkan satu hari di akhirat perbandingannya adalah seribu tahun di dunia.

Aku terkedu. Mesej yang diterima betul-betul terkena di batang hidungku sendiri. Tidak dapat kubayangkan betapa seksa dan dahsyatnya azab Allah SWT. Air panas yang terkena ditanganku semasa membancuh teh pagi tadi pun sudah cukup membuatku terjerit, apatah lagi azab Allah yang maha pedih.

”Nauzubillah min zalik”, ucapku dalam hati.

Sememangnya pagi tadi aku bukan sengaja melewatkan solat subuhku.Aku cuma terlewat bangun kerana kepenatan belajar sehingga terbawa-bawa ke dalam lena yang panjang. Namun perasaan bersalah terasa kuat sehingga diri terasa hina. Ah,lama sungguh aku melayan perasaan. Madrasah al-Razi bakal bermula sebentar sahaja lagi.

Tingkat 3 bangunan MARA Iskandariah sudah dibanjiri dengan kedatangan mahasiswa dan mahasiswi. Seperti biasa,bilangan akhawat melebihi bilangan ikhwah yang hadir. Tidak lama kemudian,Ustaz Salman Maskuri atau lebih dikenali sebagai ‘Akhi Salman' di alam maya tiba diiringi beberapa orang ikhwah.

Syukur pada Allah kerana dengan adanya insan yang bersungguh-sungguh mahu berkongsi ilmu seperti Ustaz Salman, kami mendapat pelbagai ilmu yang sudah semestinya tidak mungkin diperolehi di Fakulti Perubatan. Meskipun sistem pembelajaran tampak menarik diselang-selikan pula dengan lawak-lawak ustaz yang pastinya mengundang tawa, tumpuanku agak terganggu dengan kehadiran ikhwah yang seorang ini.

Petang ini, dia kelihatan bersahaja memakai baju melayu berwarna biru laut, warna kesukaanku. Tambahan pula, dia memilih untuk duduk betul-betul sebaris denganku. Ah,Allah memang sengaja ingin menguji keimananku. Pandanganku asyik tertumpu ke arah pemuda itu. Entah mengapa hatiku berkenan sungguh padanya. Mungkin kerana akhlaknya yang baik, ditambah pula dengan sikapnya yang peramah serta berkepimpinan. Tetapi dia tidak pernah mengetahui bahawa aku mengaguminya dalam diam. Cuma terdaya memandangnya dari jauh.

Lamunanku terhenti apabila ustaz menyentuh bab hati. Tumpuanku bertambah semula. Ada kata-kata ustaz yang merenggut ketenangan di hatiku. Kata ustaz, semasa solat kita hendaklah khusyuk kerana apabila kita teringat perihal dunia sedang bibir memuji kebesaranNya, Allah akan berkata dengan nada yang sedih:

”Yang mana lebih penting? Aku atau perihal dunia yang kau ingat itu?”.

Kemudian apabila kita teringat lagi perihal dunia buat kali kedua setelah datangnya khusyuk, Allah akan bertanya soalan yang sama buat kali kedua. Dan apabila kita teringat perihal dunia buat kali ketiga, Allah tidak akan bertanya lagi. Jika Allah sudah tidak hiraukan kita lagi, adakah solat yang kita laksanakan akan diterima?

Aku terus tersentak. Kelas Madrasah al-Razi kali ini betul-betul memberi impak besar pada diriku. Dadaku terasa bagai dihempap. Sedih, terkilan, menyesal, semuanya menjadi satu. Seisi kelas terdiam seribu bahasa bagai bermuhasabah sendiri pada waktu itu juga.Ya Allah,orang yang melaksanakan solat, tiang agamaMu pun ada cacat celanya apatah lagi orang yang menunaikan solat tetapi di hujung-hujung waktu sepertiku ini. Ya Allah, ampunkan hambaMu ini.

Kali ini mataku tidak terarah ke arah sang pemuda itu lagi. ”Maksiat mata!”, bentak hatiku. Aku bertekad,perasaan ini tidak harus dilayan dan solat selepas ini akan kukerjakan dengan sebaiknya walau terpaksa berperang dengan diri sendiri melawan kemalasan serta hasutan syaitan. Ya! Aku harus kuat untuk menjadi muslim yang sejati. Biar Islam pada diriku bukan sekadar tertulis hanya pada nama, tetapi biar terzahir pada hati, lafaz serta perbuatanku.

Allahuakbar,allahuakbar....

Azan sudah pun berkumandang. Alhamdulilah, pada kali ini aku berjaya menunaikan solat Subuh pada awal waktu. Aku berasa sangat sehingga di kelas pun aku masih tersenyum. Pada sujud terakhir, ada air mata keluar berlinangan dari kelopak mataku. Alangkah indahnya jika kita sentiasa hidup dalam keimanan. Alhamdulilah...

- Artikel iluvislam.com

Air Mata Seorang Wanita


Seorang anak laki-laki kscil bertanya pada ibunya "Mengapa ibu menangis?" "Kerana ibu seorang wanita"' kata si ibu kepadany. "Saya tidak mengerti", kata anak itu. Ibunya hanya memeluknya dan berkata,"Dan kau tak akan pernah mengerti". Kemudian anak kecil itu bertanya pula kepada ayahnya, "Mengapa ibu suka menangis tanpa alasan?" "Semua wanita menangis tanpa alasan", hanya itu yang dapat dikatakan oleh ayahnya. Anak kecil itu pun lalu membesar menjadi seorang lelaki dewasa, tetap ingin tahu mengapa wanita menangis. Akhirnya ia menghubungi Tuhan, dan ia betanya, "Tuhan,mengapa wanita begitu mudah menangis?"

Tuhan berkata:
"Ketika Aku menciptakan seorang wanita, ia diharuskan untuk menjadi seorang yang istimewa. Aku membuat bahunya cukup kuat untuk menopang dunia, namun harus cukup lembut untuk memberikan keselesaan"

"Aku memberikannya kekuatan dari dalam untuk mampu melahirkan anak dan menerima penolakan yang seringkali datang dari anak-anaknya"

"Aku memberinya kekerasan untuk membuatnya tetap tabah ketika oranng-orang lain menyerah, dan mengasuh keluarganya dengan penderitaan dan kelelahan tanpa mengeluh"

"Aku memberinya kepekaan untuk mencintai anak-anaknya dalam setiap keadaan, bahkan ketika anaknya bersikap sangat menyakiti hatinya"

"Aku memberinya kekuatan untuk menyokong suaminya dalam kegagalannya dan melengkapi dengan tulang rusuk suaminya untuk melindungi hatinya"

"Aku memberinya kebijaksanaan untuk mengetahui bahawa seorang suami yang baik takkan pernah menyakiti isterinya, tetapi kadangkala menguji kekuatannya dan ketetapan hatinya untuk berada di sisi suaminya tanpa ragu"

"Dan akhirnya, Aku memberinya air matauntuk dititiskan. Ini adalah khusus miliknya untuk digunakan bila-bila masa ia memerlukan"

"Kau tahu: Kecantikan seorang wanita bukanlah dari pakaian yang dikenakannya, rupa yang ditampilkannya, atau bagaimana dia menyisir rambutnya"

"Kecantikan seorang wanita harus dilihat dari matanya. kerana di situlah pintu hatinya-tempat di mana cinta itu ada"

Renung-renungkan lah setiap wanita...betapa istimmewanya anda di sisi Tuhan kita, Allah........betapa berharganya seorang wanita....Lakukan apa yang disuruh dan tinggalkan apa yang DIA larang, InsyaAllah tempat anda ada di "sana".......