Pages


Thursday, April 19, 2012

Kategori ape ye????

Aku insan biasa...sering melakukan kesilapan,tidak sempurna,tidak bisa mmuaskan hati semua pihak. Aku berjubah, aku betudung labuh tapi tidak bermakna iman mahupun akhlak ku cukup sempurna..tiada pebezaan diri ku dengan yang lain kerana aku tetap manusia biasa....kenapa sering masyarakat mengkategorikan setiap org mengikut pemakaiannya? mahupun darjatnya? pangkat? kekayaan? dan perangai? sedangkan di sisi Allah kita semua tiada beza,,,hanya HAMBA...dan akan kekal sbg HAMBA meskipun kita menjadi orang terkaya di dunia....menjadi org ter'popular' di pentas dunia..hakikatnya, sama ada dia BAIK ataupun JAHAT,, sama ada dia org yg SOLEH mahupun si penjayah....kita tetap prlu mnghormati dia, mengaggap darjatnya lebih tinggi dr kita...kerana apbila si jahat mndpt hidayah drpd Allah dan mlkukn taubat nasuha dia mungkin lebih baik dr kita....ingatlah!! Allah itu maha berkuasa, Dia mampu melakukan segalanya..KUN FAYAKUN... dan mereka yang baik boleh jadi sebaliknya,,nauzubillah......
'kategori muslimah @ alim'
suatu hari, pernah aku berborak dgn seorg teman lama....pasal 'couple'....dia bgitu sibuk menceritakan hal kekasihnya padaku....sedangkan aku hanya mndiamkan diri dan terus mndengar ceritanya.... namun tiba2, die berkata "sorrylah aku byk ckp, aku bukn org alim mcm ko...ko mesti x prnh jtuh cinta kan..xprnh ade prsaan kat ssiape...yela, muslimah solehah la katekan..jln pown tunduk je....lggr tiang pown xpe" (ayt ni mcm 1 gurauan la)...aku pown gelak....SEE,,,,masyrkat mmg suke mngkategorikan ssorang....
'kategori jahat'
then,esoknya...aku borak lak ngn sowang kenalan ni....die kata kat aku,," biasalah kalu da jahat tuh...mmg jahat la....ntah2,mncuri kowt die tuh...da la suke ckp bohong...isy,kalu dia nak pinjm ape2 kat aku xadenye ak bg pinjam..yg ko baik hati sgt nak tolong dia tu apasal? kan dah kne tipu..." but, 2 hari slepas itu, org yg dikategorikan 'jahat' itu mmulgkan kmbali brg tu kat aku....SEE,,,msyrkat mmg suke mngkategorikan ssorang..
'kategori pandai'
seminggu lepas keluar result spm,,ak mnelefon kwn aku dan btnye kn resultnye.."eh, ko dpt result bpe? mesti gempak en..yela dak pandai,sekolah pown hebat....mesti terbaik lah result ko kan.." then dye jwb dgn sore yg slow.. "tak der la,byase aje...aku dpt 3a je...ko dpt bpe?"..aku terdiam,,,UPSR 5A,PMR 8A, dan SPM 3A... (bukn nk mmperlekehkan ye...) .......aku msti dah kcilkan aty kwn aku tuh kan.......SEE,,,manusia mmg suke mngkategorikan ssorg..(trmsuk aku)

erm, nilah die antr contoh kategori yg masyarakat salu wat...tak semestinya kalu aku seorg 'muslimah' aku tak boleh jatuh cinta,,,menyukai ssorang,,,aku pernh jtuh cinta,,,suka ssorg...tp aku thn...sbb ianya jihad... aku tak prnh berithu ssiape...aku hnye mngadu pada DIA..... tak semestinya kalu dia buat satu kjahatan dia adalah jahat selamenye...kita tak tahu hubungn dia ngn ALLAH....kita tak tahu problem dia....mungkin dia telah mnyesal...then,kalu die da btaubat kan berdosa kalu kite ngutok dia.... dan tak semestinya ble pandai akan pandai selamanya.....sbb prkr mcm ni die tgk usaha....then,,tawakkal+doa....dan kita prlu redha dgn pe yg DIA bg pd kita...krn ssungguhnya DIA tlh mrncg ssuatu yg lbih baik buat kita....dan mgkin itu yg trbaik yg tlh Allah rncg buat kita...sbb itulah kita jgn SUKE sgt nk mgkategorikan org,,,sbb manusia ni bukan lah perfect,iman sntiase naik turun.....dan manusia ni berubah-ubah......sama ada mnjdi lbih baik (impian stiap org) atau sebaliknya.....dan semuanye terpulg pada DIA...juga pada usaha kita untuk menggapai redha drNYA....

p/s~ jika ade slh dan silap mhupun terkasar bhasa harap dimaafi,,,hamba hanya insan biase,,,......

No comments:

Post a Comment